Parempiin fiiliksiin viidessä minuutissa

Parempiin viboihin viidessä minuutissa

Kaikilla meillä on päiviä, jolloin astumme väärällä jalalla sängystä, tai viimeistään bussista. Yleensä ei kestä kauaa ennen kun kierre on valmis, ja ajatukset juoksevat mukavasti toinen toistaan seuraten: tästä päivästä tulee taas kauhee, on niin kiire, pitää niitäkin ihmisiä katsella, liian monta palaveria, onpa pimeää, miksen taaskaan saa silmiäni auki, miksei koskaan ole tarpeeksi aikaa, jne…

Kun huomaat, että ajatukset alkavat juosta tuttua rataa vieden hyvän tuulen mennessään, voi tuntua siltä, ettei mikään (paitsi ehkä lottovoitto tai yllätysloma) voi enää pelastaa päivää / viikkoa.

Mutta fiiliksen parantamiseen ei tarvita paljoa, ei edes montaakaan minuuttia!

Kun ajatukset junnaavat paikoillaan

Kun ajatukset jumittaa, tapahtuu todellakin sanamukaisesti JUMITUS. Yhtäkkiä kaikki muu jotenkin unohtuu, on vain se oma hetkellinen kiire ja tuskan ahdinko. Elämän virta muuttuu pysäytetyksi kuvaksi, elokuvamme on laitettu pauselle juuri siinä kaikken ahdistavimmassa hetkessä, ja siinä sitten mietimme että miten mulla aina on tällasta?!

Yhtäkkiä tuntuu, että se nykyinen hetki tulee jatkumaan ikuisesti, eikä pakotietä ole. Olemme silloin kiinni todella yksityiskohtaisissa asioissa, ja tutkimme raivokkaasti sitä pysäytettyä kuvaa elämästämme: bussi myöhässä, räntää sataa, töissä kollega juttelee liian kovaa puhelimessa, palaveri venyy, on nälkä. Mitä enemmän ahdistumme, sitä enemmän keksimme yksityiskohtia joista ahdistua.

Parempiin viboihin ja elämän virtaan

Miten sitten edetä tällaisissa tilanteissa? Se on itseasiassa aika helppoa, vaikka vaatiikin päivittäistä harjoittelua, etenkin jos olemme tottuneet keskittymään kaikenlaiseen kurjaan mitä siitä elämän pysäytetystä kuvasta saattaa löytyä.

Pääasia on, että saamme elämän elokuvan taas liikkeelle. Muistetaan, että kun painan PLAY, kaikki jatkuu taas, tämä ei ole ikuista, ja ympärillä pyörii jatkuvasti myös asioita joista voi nauttia.

Askel 1: Ota etäisyyttä yksityiskohdista ja lähde suurelle linjalle. 

  • Tämä on yksi elämäni vaihe, se ei jatku loputtomiin.” Helposti unohdamme, että elämä on täynnä vaiheita jotka alkavat ja loppuvat. Katsele hetki elämääsi taaksepäin, voit vaikka käyttää valokuvia apunasi, niin huomaat kuinka monta vaihetta elämään on mahtunut. Kaikki ovat tulleet ja menneet, kaikissa on ollut omat riemunsa ja surunsa. Niin käy myös nykyhetkellekin, se on vain vaihe / päivä / kausi / viikko, ei ikuinen olotila.
  • Jos mietit elämäsi edellisiä vaiheita, mitä neuvoja antaisit itsellesi niiden vaiheiden murheisiin? Voisiko samat neuvot toimia nykyiseen vaiheeseen?

Askel 2: Anna mielen löytää ajatus, mikä tahansa ajatus, mikä saa olosi tuntumaan paremmalta.

  • Onpa hyvää salaattia lounaaksi” tai “Näin ihanaa unta yöllä.” Anna mieleen tulla ajatus, joka saa olosi tuntumaan paremmalta.
  • Mieti joku lause itsellesi, mikä on tarpeeksi yleinen, mikä ei siis liity nykyisen tilanteesi yksityiskohtiin. Joku suuren linjan lause mikä on totta, ja mikä saa olosi paremmaksi. Tämä tuo pienen särön jumituskierteeseen, mistä on helppo jatkaa kutsumalla lisää parempia fiiliksiä tuottavia ajatuksia sisään. Saat ikäänkuin jumittuneen oven hieman raolleen.

Mitä hyötyä tästä on?

Ajatukset tuottavat tunteita, ja mikä voisi olla sen tärkeämpää tässä elämässä kuin se, että sinulla on hyvä fiillis? Mikä muu menee sen edelle, että sinulla on mukava olla? Vaikka kaikki asiat elämässä olisivat ns. mallillaan, mutta sinulla on huono olo, kiire ja kireys, niin mitä hyötyä on mistään mallista?

Kun on huono fiilis, voit olla varma, että sitä edeltäneet ajatukset eivät olleet kovin rakentavia. Tunteet puolestaan ovat kuin magneetteja, ne haalivat lisää samankaltaisia kavereita seurakseen. Tiedät varmaan, kun se nauha alkaa soida, se soi ja soi aika pitkään ja huono fiilis jatkuu ja jatkuu.

Onneksi voimme valita ajatuksemme. Onneksi voimme valita mihin keskitymme.

Jumitus-tilanteesta pääsee parhaiten eroon juurikin harjoittelemalla ensin parempia, suuren linjan juttuja. Vaikka että aurinko paistaa tai bussissa on lämmin. Ehkä sisällä läikähtää hetken helpotus. Kun jatkamme, seuraava ajatus tulee jo hieman helpommin.

Mitä kauemmin jatkamme, sitä helpompi meidän on löytää ajatuksia, jotka saavat meidät paremmalle tuulelle. Kierre alkaa kiertää kuin itsestään. Kun keskityt muutamankin minuutin positiivisiin, hyviä viboja tuottaviin ajatuksiin, olo helpottuu ja jumitus katkeaa.