Nuku yhtä makeasti kuin lomalla – 4 vinkkiä

Nuku yhtä makeasti kuin lomalla

Lomalla nukkuminenkin on ihanaa. Ei tavitse katsoa kellosta että milloin pitäisi mennä sänkyyn, aamulla saa nukkua niin pitkään kun huvittaa ja sen myötä päivätkin sujuvat paremmin kun on saanut riittävästi unta.

Täällä tropiikissa huomaa sellaisen oudon ilmiön, että sitä ihan mielellään herää klo 6 aamulla (ja siis ilman herätyskelloa) kun aurinko nousee, ja illalla yhdeksän aikaan tekeekin jo mieli nukkumaan. Eletään auringon mukaan ja saadaan 8-9h yöunet vaikka linnut herättäisivätkin jo ennen aamukuutta.

Suomessa aurinko ei oikein rytmitä nukkumista, joten se on rytmitettävä itse. Varaa tarpeeksi aikaa unelle, sillä ‘haudassa sitten levätään‘ ei varsinaisesti ole paras pitkän matkan strategia.

Jos haluat varmistaa hyvät yöunet, niin pidä nämä yksinkertaiset vinkit mielessä (rakettitiedettä tämä ei ole, vaan varsin itsestäänselvää, mutta silti hyvä aina välillä miettiä että mitä siellä makuuhuoneessa oikein tapahtuukaan).

1. Rauhoita illan viimeinen tunti

Aina kun rakas siskoni tuli yökylään, huomasin että valoja alettiin himmentää viimeistään puoli tuntia ennen nukkumaan menoa. Viimeiset hetket oltiin aika hämärässä, mikä onkin aika hyvä tekniikka illan viimeiselle tunnille. Pahinta on katsoa TV’tä viimeiseen asti, ja vielä sängyssä valaista kasvoja ja silmiä tabletilla tai kännykällä. Elektroniikan valo nimittäin viivyttää melatoniin tuotantoa, mikä on tarpeellinen unen saamiseksi. Yritä siis rauhoittaa illan viimeinen tunti ja tehdä median sijaan jotain rauhoittavampaa. Lue kirjaa, viikkaa vaatteet, venyttele tai meditoi 🙂 Yin jooga on myös ihana  rento tapa saada keho rauhoittumaan iltaisin.

2. Kirjoita mielestä pois kaikki ylimääräinen

Jos sinulla on kiireinen viikko meneillään, kirjoita illalla ennen nukkumaanmenoa kaikki päässä pyörivä paperille. Mitä sinun täytyy tehdä aamulla ja mitä aiot asialle tehdä. Näin saat ikäänkuin toimintasuunnitelman seuraavalle päivälle, eikä sinun tarvitse miettiä näitä asioita yöllä.

3. Rentouta keho yksi osa kerrallaan

Jos uni ei heti tule, ryhdy käyttämään mieltä sen sijaan että mieli käyttää sinua. Ajattele aina yhtä kehonosaa kerrallaan, ja rentouta se täysin. Aloita varpaista ja hiljalleen siirrä rentouden tunnetta kehossa ylöspäin. Pidä mieli kehossa ja hengitä rauhallisesti. Tunnet kuinka keho alkaa hiljalleen rentoutua, ja voit tunnustella miltä rento keho tuntuu. Jos mieli tuntuu vielä aktiiviselta, käy uudestaan kehonosat läpi ja huomaa miten rentoudut enemmän ja enemmän.

4. Kuuntele rentouttava meditaatio

Rentouttava meditaatio tai jooga nidra auttaa päästämään irti, jotta nukahtaminen on helpompaa. Joskus on helpompaa ja miellyttävämpää kuunnella syvärentoutusta, kuin itse yrittää rentouttaa keho ja mieli.

Kun mietit unta ja nukkumista, mieti missä olet nukkunut parhaiten? Ehkä leirillä, teltassa, lomalla tai mummolassa. Mieti mikä siinä paikassa tai hetkessä on ollut erilaista, mitä olet tehnyt toisin? Ehkä viettänyt päivässä enemmän aikaa ulkona, puuhastellut fyysisesti enemmän ja urheillut. Tuulettanut päätä ja elänyt enemmän kehossa.

Mieti myös miltä päivät ovat tuntuneet kun keho ja mieli ovat olleet täynnä virtaa ja energiaa. Se tuntuu nimittäin aika paljon paremmalta kuin 5. kahvi kankeana aamuna.

Hyvää yötä!