Miten stressi vaikuttaa ruoansulatukseen?

Stressin vaikutus ruoansulatukseen
Oletko joskus huomannut, että kun on oikein kiire, ei oikein tee mieli syödä? Tai miten stressin vallassa vatsa toimii aivan eri sääntöjen mukaan kuin normaalisti.

Kun vuosia sitten eräänkin stressijakson aikana kehoni ryhtyi reagoimaan ruokiin eri tavalla, en osannut yhdistää sitä stressiin tai kiireeseen. Ehkä siksi, etten edes tajunnut olevani stressaantunut, joten luulin sen kaiken olevan jonkinlaista ruoka-allergiaa.
Ryhdyin syynäämään syömisiäni. Yhtäkkiä keho ei enää sietänyt maitoa, mutta se ei ollut laktoosi-intoleranssi kun hylakaan ei käynyt. Eikä se soveltunut maito-allergiaksi koska luomumaito pieniessä osissa kyllä kävi, ja myöskin jogurtti. Muutoksen äkkijyrkkä alku myös epäilytti, mutta jossain sen vian piti olla!

Yritin syödä enemmän sitä ja vähemmän tätä, mutta mikään ei oikein tuottanut tuloksia. Mitä huonommaksi ruoansulatus meni, sitä enemmän syynäsin sitä mitä söin.

Kunnes lopetin stressaamisen ja jossain vaiheessa matkoillani tajusin miltä ihmisestä tuntuu kun suoli toimii ja vatsa on onnellinen! Vihdoinkin ymmärsin, miten paljon stressi todellakin vaikuttaa ruoansulatukseen!

Mitä kehossa oikein tapahtuu?

Ei sanota turhaan että vatsassa sijaitsee ihmisen toiset aivot. Ruoansulatuskanavissa on nimittäin enemmän hermosoluja kuin monessa muussa kehon osassa yhteensä. Myös monet intuitiiviset tunteet liittyvät vatsaan (gut-feeling), ja monet tunteet myös tuntuvat vatsassa, kuten jännitys, ‘perhoset’ tai vaikka rakkaus.

Kehon autonominen hermosto jakautuu sympaattiseen ja parasympaattiseen hermostoon. Sympaattinen hermosto varustaa meidät adrenaliinilla ja ‘taistele tai pakene‘ asenteella, kun taas parasympaattinen hermosto auttaa meitä levossa ja ruoansulatuksessa. Kehon täytyy olla levollisessa tilassa jotta ruoansulatus on optimaalinen. Kun on kiire ja keho luulee että on tosi kyseessä, se ei säästele energiaa ruoansulatukseen.

Itse ruoansulatusta säätelee enteerinen hermosto, joka vuorostaan kommunikoi autonomisen hermoston kanssa. Kun ihminen on stressitilassa, suoliston toiminta joko hidastuu (ummetus), tai nopeutuu (ripuli). Keho ei käytä tarvittavaa aikaa jotta saisi kaiken ravinnollisen hyödyn syödystä ruoasta, ja toisaalta kiireessä ruoka harvoin on sitä parasta mahdollista.

Lyhyellä aikavälillä stressi voi aiheuttaa vatsakipuja, vatsaväänteitä, ällötyksen tunnetta ja ripulia. Pidemmän päälle jatkuva stressi voi laukaista vatsa tai suolistosairauksia.

Mitä asialle voi tehdä?

Tai mitä ei ainakaan? Omasta kokemuksestani voin kertoa, ettei ole kannattavaa korvata lounasta proteiinisheikeillä vain siksi, ettei ole aikaa syödä kun on KIIRE, eikä muutenkaan tee mieli syödä vaikka olisikin nälkä.

Jos ruoansulatus ei toimi toivotulla tavalla, syy voi olla liian menevässä ja kiireisessä elämäntyylissä.

Mieti, miten voisit omalla kohdallasi edistää päivittäisiä pysähdyshetkiä jotta suolisto ja vatsa pääsisivät rauhassa tekemään tehtäviään. Käytä aikaa ruokailuun, ja käytä aikaa asioihin jotka tuovat sinulle hyvää oloa. Tee pitkiä kävelylenkkejä luontoon, meditoi, lue kirjaa tai laita TV / netti kiinni ja nauti hiljaisuudesta.

Keho kyllä kertoo meille milloin mennään liian lujaa, ja suoliston toiminta voi olla yksi niistä hyvin konkreettisista ja päivittäisistä muistutuksista että hiljennä hieman.