Mikä on esimiehen vastuu tiimin stressinhallinassa?

Esimiehen vastuu stressinhallinnassa

Oman stressin hallitseminen voi tuntua välillä suurelt työltä. Mutta miten voit sen ohella esimiehenä auttaa tiimisi jäseniä hallitsemaan stressiä ja sen aiheuttamia tunteita, kuten motivaation heikentymistä ja loppuunpalamista?

Työnteko on nykyään yhä vaativampaa ja työajat hämärtyvät 24/7 online-maailmassa, mikä aiheuttaa lisääntynyttä uupumusta ja kiirettä. Vaikka ei ole odotettavissa, että työn tahti hiljentyy lähiaikoina, on olemassa yhä enemmän tutkimustuloksia siitä, miten tietyt aktiviteetit voivat tehdä meistä vastustuskykyisempiä stressille ja kiireelle.

Harvard Business Review‘n mukaan yksi lähestymistapa on keskittyä työntekijöiden henkilökohtaiseen kasvuun ja kehitykseen. On olemassa helppoja,  yksinkertaisia ja budjetti-ystävällisiä tapoja joita esimiehet voivat ottaa käyttöön kehittääkseen työntekijöiden luovuutta ja henkilökohtaisia tavoitteita.

Mallinna ja kannusta hyvinvoinnin ylläpitämistä

Stressitasot ovat nousussa maailmalaajuisesti, ja globaalissa Regus Group’in tekemässä tutkimuksessa 53% työntekijöistä kertoi olevansa lähempänä loppuunpalamista kuin viisi vuotta sitten. Stressi ja kiire on tarttuvaa, mutta onneksi niin on myös hyvinvoinnin kokemus. Kun yksi tiimin jäsenistä kokee voivansa kokonaisvaltaisesti hyvin, tämä tarttuu myös helposti muihin. Esimies voi kannustaa tiimin jäseniä esim. mindfulness-koulutuksen kautta, auttaa tiimin jäseniä priorisoimaan liikuntaa tai meditointia, kokeilla kävelypalavereita tai muistaa rakentaa kalenteriin tarpeeksi bufferia jotta tiimin jäsenet voivat työskennellä tarpeeksi joustavasti.

Anna aikaa palautumiselle työajan ulkopuolella

Yhden tutkimuksen mukaan työntekijät käyttävät keskimäärin 38-48h tuntia viikossa työpaikalla, ja tämän lisäksi työajan ulkopuolella käytetään aikaa työasioiden hoitamiseen. McKindsey Quarterly toteaa, että nykyisen online-ja-multitasking tyyppiset ympäristöt tappavat luovuuden ja tuotteliaisuuden, ja tekevät työntekijöistä onnettomia. Työntekijöiden on yhä vaikeampaa irrottautua työroolista vapaa-ajallakin, mikä johtaa palautumisen puutteeseen. Jopa huippu-urheilijat ja parhaat tiimit tarvitsevat aikaa palautumiseen! Esimiehenä voit olla esimerkkinä ja pitää tarvittavia taukoa jolloin et ole tavoitettavissa. Tiimin jäsenille on myös tarjottava tarpeeksi selviä aikoja jolloin työpaikka ei odota työntekijältä mitään.

Opeta aivoille miten selviytyä stressistä

Neurotieteen tutkimukset ovat osoittaneet, että mindfulness voi opettaa aivoja kohtaamaan stressin ja kiireen uudella, ei-kuormittavalla tavalla. Ihmisen ei tarvitse olla mindfulness asiantuntija voidakseen hyötyä tästä metodista ja sen tuomista positiivisista vaikutuksista. Teknologiasta voi myös olla paljon apua – anna tiimin jäsenten kokeilla mindfulness applikaatioita tai muita apuvälineitä jotka voivat auttaa stressiin työpaikalla.

Korosta yhteen asiaan keskittymisen tärkeyttä

Multitasking on myytti. Ihminen ei toimi kuten tietokone jolla voi olla monta ikkunaa auki samanaikaisesti, ihminen ei nimittäin prosessoi tehokkaasti montaa asiaa samaan aikaan. Yhden tutkimuksen mukaan multitasking tuplaa sen ajan, mikä työtehtäviin normaalisti menisi. Esimiehenä voit auttaa tiimin jäseniä priorisoinnissa ja kalenterin selkeyttämisessä niin, ettei liian moni tehtävä osu samalle ajankohdalle.

Hiljaisista hetkistä nauttiminen

Ohjaa ihmiset ansaitusti nauttimaan hiljaisimmista hetkistä, tai kausista jolloin työtä ei ole niin paljon. Jos hiljaisia hetkiä ei ole, voit yrittää esimiehenä kehittää pieniä taukoja työntekoon. Aina aktiivisena olo ei itseasiassa ole tehokasta, vaan siitä tulee ns. aina-puoliksi-läsnä mentaliteettia. Jos haluat, että työntekijät ovat skarppina vaativissa tilanteissa, on heille suotava lepohetkiä jolloin voidaan ladata akkuja ja palautua.

Älä unohda empatiaa

Empaattisuus ei maksa mitään, mutta sen seuraukset ovat todella suuret. Empatian ja myötätunnon osoittaminen lisää motivaatiota ja tehokkuutta. Yksi suurimmista tehokuuteen vaikuttavista asioista on huomattu olevan avoimen työilmapiirin kehittäminen, palautteen avoin vastaanottaminen ja työntekijöiden huomioonottaminen kokonaisvaltaisesti.

Esimiehenä voit kysyä itseltäsi onko se todellakin sinun tehtäväsi hallita muiden ihmisten stressitiloja ja tarjota apuja siihen? Ihmiset eivät kuitenkaan jätä henkilökohtaista elämäänsä työovien ulkopuolelle, eikä sen odottaminen ole realistista. Yhden ihmisen hyvinvointi vaikuttaa myös ympärillä oleviin. Henkilökohtainen kehitys ja kasvu vie siis koko tiimiä eteenpäin, ja kasvattaa tiimin tulosta pitkällä tähtäimellä. Jos haluat tuloksia, panosta siis henkilökunnan hyvinvointiin!

Lähde: Harward Business Review