9 hauskaa tapaa meditoida (istumatta risti-istunnassa)

Meditaatiotapoja on monia

Mikä on sinulle se paikka, missä se oma sisäinen ZEN ei aina pääse oikeuksiinsa? Ihmisruuhkassa, virastojonoissa tai työpaikan venyneissä palavereissa? Meillä kaikilla on alueita elämäss missä on vaikea olla rauhallisin mielin, mutta onneksi mielenrauhaan voi oppia!

Seuraavan kerran kun tunnet kiehuvasi yli jossain arjen tilanteessa, ota käyttöösi jokin näistä helposta ja hauskoista meditaatiokeinoista!

1. Ota kävelymeditaatio osaksi arkea

Kun kävelet töihin, kauppaan tai päivän päätteeksi kotiin bussipysäkiltä, vietä muutama minuutti kävelymeditaation parissa. Voit hiljentää tahtia ja tunnustella miltä maa tuntuu jalkojen alla. Voit tunnustella miten kävelet, miten ensin kantapää laskeutuu maahan, ja sen jälkeen päkiä. Miten jalat liikkuvat, miltä keho tuntuu, ja miltä viileä ilma keuhkoissa tuntuu kun hengität sitä sisään ja ulos.

Sen sijaan, että kiroat jokaista kassajonossa seisovaa kanssaihmistä joka seisomisellaan hidastaa matkaasi, lähetä sen sijaan mielessäsi ihmisille hyviä viboja. Voit toivottaa heille mielessäsi hyvää ja rauhallista päivää, voit toivoa että he saavat viettää viikonlopun läheisten ihmisten kanssa, ja miten monta ihmistä he tekevät onnelliseksi vain olemalla oma itsensä.

Kävely luonnon keskellä rauhoittaa jo itsessään, joten voit aina kiireen tullen painella metsään.

 

2. Nauti läheisyydestä kaikin aisten

Nauti läheisyydestä rakkaiden ihmisten kanssa. Halaa syvään ja pitkään, katsele kumppaniasi silmiin kauemmin kuin yleensä, ja keskity fyysisiin aisteihin kumppanin kanssa antamatta yhdenkään ylimääräisen ajatuksen tulla herkkiin hetkiin mukaan. Fyysinen kehomme on aina läsnä tässä hetkessä, ja siihen keskittyminen kaikin keinoin auttaa myös mielen tasapainoittamisessa.

 

3. Pyhitä työmatkat läsnäololle

Jos joudut istumaan bussissa, lähijunassa tai autossa työmatkat, mikset pyhittäisi sitä aikaa aina silloin tällöin meditaatiolle ja läsnäololle. Bussissa voi helposti hetkeksi sulkea silmät ja keskittyä hengitykseen. Vaikka metrossa olisi vain muutama minuutti aikaa, sekin riittää mielen re-boottaamiseen ja kehon rauhottamiseen. Sen sijaan että selaat puhelinta, kiinnitä huomio sisäänpäin, tai jos haluat pitää silmät auki (tai jos ajat autoa), kiinnitä huomiosi yksitellen väreihin, muotoihin, tuoksuihin tai kauniisiin yksityiskohtiin mitä näet.

Siirtymävaihe paikasta toiseen on myös hyvä hetki antaa silmien levätä kaikesta ruutuun tuijottelusta mitä päivittäin teemme. On helppoa siirtyä ruudulta ruudulle, ja huomaamattaan sitä tulee katsoneeksi jonkin sortin ruutua koko päivän. Lepuuta siis sieluasi ja silmiäsi seuraavan kerran kun istut matkalla töihin.

 

4. Syö keskittyneesti

Syötkö usein ruudun edessä, tai luetko samaan aikaan jotain kun syöt? Varmasti meistä jokainen syö ainakin joskus TV’n äärellä, mikäs sen ihanampaa, mutta aina välillä ruokailuhetki on hyvä pitää sellaisenaan. Ihan vaan ruoka ja sinä. Voit keskittyä syömään hieman hitaammin, pureskelemaan hieman kauemmin ja keskittymään siihen, mitä syöt. Ruoan pureskelu on tärkeä vaihe ruoansulatusprosessia, ja mitä enemmän sylkeä sekoittuu ruokaan, sitä helpompi vatsan on käsitellä ruokaa.

 

5. Kokeile meditatiivista kirjoittamista

Joillekin kirjoittaminen on helppoa ja jokapäiväistä, joillekin se on vieraampaa. Kumpaan kastiin sitten kuulutkin, voit kokeilla kirjoittamista meditaation muotona. Ota kynä ja paperia, ja ryhdy kirjoittamaan mitä ikinä mielessäsi liikkuukaan juuri sillä hetkellä. Tarkoituksena on oman mielen ymmärtäminen, joten anna kaiken vaan valua paperille, oli se sitten “järkevää” tai ei.

Voit lähteä liikkelle lauseella “Juuri tällä hetkellä minä…” ja yritä olla sensoroimatta itseäsi, tai soimaamatta itseäsi ajatusten laadusta tai sävystä. Pidä kynä liikkeessä, vaikka teksti olisi vain “...en tiedä mitä sanoa, minulla ei ole juuri nyt mitään sanottavaa…” Jos aloittaminen tuntuu hankalalta, voit myös kirjoittaa mitä tunnet / haistat / maistat / kuulet / näet tällä hetkellä. Se saa luovat mehut liikkeelle ja kun pääset alkuun, huomaat että kirjoittamisen jatkaminen on helppoa.

 

6. Keskity yhteen kehonosaan kerrallaan

Jos sinusta tuntuu, että jokin kehonosa kaipaisi hieman lisää huomiota ja rakkautta (sen sijaan että se saisi aina haukut osakseen), keskitä kaikki huomiosi hetkeksi tähän osaan itsestäsi. Voit laittaa vaikka käden vatsasi päälle ja lähettää rakkautta ja hyväksyntää vatsallesi, tai mihin tahansa kehonosaan mikä tuntuu vaikealta hyväksyä.

Joskus voi tuntua siltä, että jokin tietty osa meistä on syypää siihen, miksi olemme huonolla tuulella. Kun mulla on niin iso maha ja niin edespäin. Mutta maha tuskin on koskaan syy huonoon fiilikseen, vaan tunne tulee yleensä jostakin paljon syvemmältä. Ehkä meillä onkin huono fiilis johtui työstämme, ihmissuhteistamme tai jostain muualta.

Jos tunnet olevasi huonolla tuulella, voit hetkeksi sulkea silmäsi ja yrittää tunnustella mistä tämä huono tuuli johtuu. Sen sijaan, että yrität päästä tunteesta mahdollisimman nopeasti eroon, voit antaa tunteen olla läsnä. Voit hyväksyä, että se on siinä, ja voit lähettää tunteelle empatiaa ja sympatiaa. Tunnustele, miten tämä muuttaa tunnetta. Yleensä kun huomioimme tunteet rakkaudella, ne lievenevät.

 

7. Väritä tai virkkaa

Aikuisten värityskirjat ovat nyt kovasti huudossa, ja se kieltämättä on kivaa ja meditatiivista puuhaa. Buddhalaiset munkit ovat tienneet tämän jo aikakaudet, ja mandala muotoja on tehty mm. hiekasta eri väreissä. Mielenterveyden kannalta on aika lailla sama väritätkö mandala kirjaa vai tyttäresi my little ponya, molemmat vaativat keskittymistä ja hiljentymistä. Myös kutominen tai virkkaaminen toimittaa samaa asiaa, sen tiesivät jo mummomme aikoinaan.

 

8. Katsele kynttilää 5 minuutin ajan 

Olet varmasti huomannut, miten nuotio- tai takkatulta katsellessa ihmiset rauhoittuvat, hiljenevät ja jäävät tuijottamaan tyhjyyteen. Jos sinulla ei ole takkatulta lähettyvillä, sytytä kynttilä ja katsele sen liekkiä hetken aikaa. Huomioi kaikki liekin eri värit ja muodot, ja katsele miten liekki liikkuu. Jos mielesi harhailee liian kauas, tuo se hellästi takaisin liekkiin.

 

9. Ole hetki tekemättä yhtikäs mitään

Meditaatio on tavallaan mitään-tekemättömyyttä, mutta sen sijaan että ajattelen meditoivasi, voit yhtä hyvin vaan olla tekemättä yhtikäs mitään. Yleensä tarvitsemme itseltämme erikoisluvan olla tekemättä mitään, tai tällainen hetki täytyy olla ansaittuna, ja kovalla työllä tietenkin. Anna kuitenkin itsellesi säännöllisin väliajoin lupa tuijottaa seinää / kattoa / ikkunasta ulos, ja olla vain.

Voit pikkuhiljaa huomioida ajatuksesi, katsella niitä kuin ohikulkevia autoja, huomata miten ne tulevat ja menevät. Ja aina tuoda huomiosi hiljalleen tähän hetkeen.

Ja ennen kuin huomaatkaan, sinä meditoit.

 

Lähde: www.bustle.com