Mitä kehossasi tapahtuu meditaation aikana?

Mitä kehossasi tapahtuu mediitaation aikana?

1) Meditaatio parantaa muistia ja keskittymiskykyä – Meditaatiossa pyrimme keskittymään hengitykseen, tiettyihin kehon osiin tai ääniin ympärillämme. Kun keskitymme yhteen asiaan, ja harjoittelemme sitä, keskittymiskyky paranee myös meditaation ulkopuolella.

2) Meditaatio rauhoittaa – Meditoidessa löydämme yhteyden itseemme uudella tavalla. Kun suljemme ulkomaailman ärsykkeet pois, saamme uudelleen kiinni omasta äänestämme. Rauhoitumme, olemme tietoisempia siitä, mikä on meille elämässä hyödyllistä ja mihin suuntaan haluamme jatkaa. Kun suljemme ulkoiset ärsykkeet hetkeksi pois, mieli saa levätä ja palautua arjen kuormituksesta.

3) Meditaatio alentaa stressiä – Kun kehomme on stressitilassa, kun olemme huolestuneita tai ylikuormitettuja, sympaattinen hermosto on aktivoitunut. Se aiheuttaa kehossamme ‘taistele tai pakene‘ reaktion, mikä on pidemmän päälle haitallinen, sillä se vaikeuttaa nukkumista ja rentoutumista, mikä on terveen kehon edellytys! Kun meditoimme, edesautamme parasympaattisen hermoston aktivoitumista, mikä aiheuttaa kehossamme levollisen tilan, edesauttaen lepoa ja myös kunnollista ruoansulatusta (ns. rest & digest).

4) Meditaatio pitää meidät terveinä – Meditaation tuoma rentoutunut tila edesauttaa paremman immuniteetin rakentumista. Vähemmän flunssia ja sairauksia tälle talvelle, kiitos!

5) Meditaatio alentaa verenpainetta – Kun keho on rentoutuneessa tilassa, stressihormooneilla ei ole niin suurta vaikutusta kehoomme. Tämä pitää myös verenpaineen kurissa.