Tuhoatko oman laatuajan näillä kuormittavilla aktiviteeteillä?

Posted on Posted in Hyvinvointi, Oma aika

Yksinolo on tärkeää ja rentouttavaa puuhaa! Joskus on hyvä jättää ihmismassat ja hiljentyä omiin oloihin lataamaan akkuja ja rauhoittumaan. Mutta yksinolo ei ole aina saman arvoista – voimme tehdä asioita jotka lataavat akkuja, tai unohtua asioihin jotka uuvuttavat meitä entisestään. Tunnistatko näiden eron?

 

Lupa olla yksin

Etenkin introverteille yksinolo on kultaakin kalliimpaa. Mutta se on tarpeellista tämän päivän hektisessä elämäntyylissä itse kullekin. Ennenkaikkea on hyväksi antaa itsellemme lupa olla yksin, ja lupa valita viettää omaa aikaa kun siltä tuntuu.

Mutta kun vihdoin saat hetken itsellesi, on helppo valita netin vaikuttava maailma tai sohva + TV kombo. Kunnon luovan ja ravitsevan hiljaisuuden valitseminen vaatii jo hieman enemmän tahdonvoimaa.

Jos emme ole läsnä ja kuuntele mitä keho ja mieli omalta ajalta oikeastaan tarvitsee, on helppo lähteä sen enempää ajattelematta tekemään aktiviteetteja jotka eivät oikeastaan edes rentouta, vaan tuovat lisäkuormitusta keholle ja mielelle. Tuloksena voi olla syvempi uupuminen, motivaation puute ja tunne siitä, ettei omaa aikaa ole koskaan tarpeeksi.

 

Virkistävää vai ajatukset turruttavaa tekemistä?

Mitä sinä teet, kun pääset kotiin ja saat kengät pois jalasta? Lösähdätkö TV’n eteen, tai avaatko ehkä netin? Mitkä ovat omat rutiinisi, mitä et välttämättä edes joka hetkessä tietoisesti päätä tehdä, vaan ne tapahtuvat ikäänkuin automaattisesti.

Usein pitkän työpäivän jälkeen tuntuu siltä, että TV’n edessä istuminen ja ajatusten poissulkeminen on rentouttavin vaihtoehto, ja se ainoa vaihtoehto mihin riittää energiaa. Mutta tosiasiassa tämä taktiikka vain turruttaa ajatukset ja tunteet, mikä ei suinkaan ole sama asia, kuin aktiivinen rentoutuminen ja mielen rauhoittaminen. Se on vain jotain, mikä täyttää ajan kotiintulon ja nukkumaanmenon välillä, ennen kun heräämme uuteen aamuun ja toistamme saman kaavan.

Miten voit siis ottaa oman ajan vakavammin? Ja miten siitä voisi tehdä rentouttavampaa?

Tunnista ensin, mitkä ovat oman ajan tuhoavat rutiinit elämässäsi:

1. TV’n katselu ilman päämäärää

Tämä on monen päivittäinen rutiini: TV päälle oli mikä aika päivästä tahansa, tuli sieltä sitten mitä tahansa. TV’n katselu saa kyllä ajan kulumaan, mutta jos ruudusta ei tule mitään mitä oikeasti halut katsoa, ota rohkeasti askel kohti hyvinvointiasi ja sulje telkku.

Tee sen sijaan jotain muuta. Lue kirjaa tai lehteä, nauti hiljaisuudesta, tiskaa tai muuten vaan puuhastele jotain aktiivisempaa. Huomaat kyllä, että se rentouttaa ja palauttaa tasapainon paljon paremmin, kuin TV’n katselu.

2. Sanotko liikunnalle automaattisesti ‘ei’

Liikunnan aloittaminen tai liikkeelle lähteminen vaatii usein energiaa, ja jos olet työpäivän jälkeen täysin väsynyt, tuntuu ettei sitä energiaa vain yksinkertaisesti enää ole jäljellä. Liikunta kuitenkin antaa meille energiaa, ja sen lisäksi se auttaa meitä nukkumaan paremmin, mikä puolestaan tuo seuraavaan päivään paljon enemmän puhtia. Kokeile siis seuraavan kerran vaikka puolen tunnin happihyppelyä!

3. Helpon valitseminen hyödyllisen sijaan

Mikä on elämässäsi tärkeää? Mitä tavoitteita sinulla on, missä näet itsesi vuoden päästä, tai 5-10 vuoden päästä? Voit päästä lähemmäs tavoitteitasi hetki hetkeltä, mutta hetket on valittava oikein. Kun käytät omat hetkesi elämäsi suunnitteluun, sen miettimiseen miten pääset elämässäsi eteenpäin ja niihin asioihin keskittymiseen mikä vie sinua eteenpäin ja mistä saat iloa, huomaat että saat lisää energiaa ja motivaatiota tulevaisuuden suhteen. Jos et tee tänään mitää, mikä vie sinua eteenpäin, löydät itsesi vielä kymmenenkin vuoden päästä samasta paikasta. Jos nautit siitä, missä olet, niin hyvä, jatka samaan malliin. Jos haluat muutosta, on itse ensin valittava muutos.

4. Sosiaalisen median selailu

Kun odotamme kaveria saapuvaksi, kun odotamme bussia tai ruokaa ravintolassa, puhelimen selailu on aika tuttua puuhaa. Sieltä ei varsinaisesti haeta mitään sen erikoisempaa, kunhan vaan kulutetaan aikaa. Sosiaalisen median selailu ja jatkuva käyttö vie energiaa ja voi vahingoittaa muuten hedelmällisiä yksinolon hetkiä. Kuinka paljon aikaa sinulla menee sosiaaliseen mediaan päivittäin?

5. Hyvää oloa tuottavan tekemisen lykkääminen

Kuten liikunta, on olemassa monia muita aktiviteettejä jotka saavat meidät paremmalle tuulelle tai voimaan paremmin. Ja kuitenkin on liian helppoa lykätä näitä aktiviteetteja myöhempään ajankohtaan. Ehkä meditaatio, jooga, musiikin kuuntelu tai joku muu aktiviteetti saa sinut rentoutumaan, mutta jostain syystä et ‘ehdi’ tekemään niitä. Mieti mistä voisit nipistää antaaksesi itsellesi enemmän aikaa, ja mieti mikä voisi auttaa sinua muistamaan näiden aktiviteettien rentouttavan fiiliksen.

6. Huono omatunto rentoutumisesta

Jos sinulle tulee huono omatunto silloin, kun et ole aktiivinen tai produktiivinen, voi olla vaikea rentoutua. Silloin tunnemme syyllisyyttä siitä, ettemme ole tekemässä asioita to-do listaltamme, tai emme tee jotain muuta mitä koemme että meidän pitäisi tehdä.  Tämä aiheuttaa sen, ettemme koskaan saa tarpeeksi energiaa varastoon.

Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa olla yksin. Jotkut kaipaavat enemmän yksinoloa kuin toiset, ja tunnistat varmasti itsestäsi mikä rentouttaa ja virkistää sinua kaikista eniten. On myös hyödyllistä tunnistaa ne tavat elämässäsi, jotka tulevat virkistävien yksinolohetkien tielle. Tiedostamalla voimme hiljalleen vaihtaa ne rentouttavimpiin ja pidemmällä aikavälillä enemmän mielenrauhaa tuoviin aktiviteetteihin.

 

Lähde: www.sheepdressedlikewolves.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *