Miten hiljentää mieli meditaation ajaksi?

Posted on Posted in Hyvinvointi, Meditaatio

Miten hiljentää mieli meditaation ajaksi?
Jos olet kokeillut meditaatiota, olet varmasti huomannut miten hankalaa on joskus hiljentää ajatukset meditaation ajaksi. Vaikka meditaatiossa ei varsinaisesti pyritä siihen, että ajatuksia ei olisi ollenkaan, joskus mielen rauhoittaminen voi jopa tuntua stressaavalta ajatukselta, ja meditaatiolle voi näin huomaamattaan kasata paljonkin paineita.

Kasvuprosessissa on sellainen hassu periaate, että yleensä se mitä vastustamme on juurikin meille hyväksi. Kun vastustamme tai välttelemme jotain tiettyä asiaa, se on usein juurikin hyvinvointimme kannalta hyvä asia (poikkeuksia tietysti löytyy).

Jos tuntuu, että meditaation aloittaminen tuntuu haastavalta, tässä muutama vinkki miten pääset helposti alkuun.

1. Aloita joka päivä samaan aikaan
Ei ole väliä meditoitko 2 minuuttia vai 2 tuntia. Kun aivot tottuvat rutiiniin, sinun on helpompi päästä meditaation tunnelmiin. Valitse sellainen ajankohta päivästä, joka sopii sinulle parhaiten. Voit tietysti muuttaa ajankohtaa aina silloin tällöin, mutta parhaiten kikka toimii jos pysyt samassa ajankohdassa päivittäin. Pian huomaat, että haluat meditoida juuri sopimanasi aikana.

2. Valitse meditaatiolle oma paikka
Meditoi samassa paikassa joka päivä. Tämä on toinen rutiini, josta kannattaa pitää kiinni. Alitajuntasi alkaa yhdistää paikan meditaation tuomaan rauhaan, joka toimii myöhemmin jo itsessään rauhoittavana elementtinä. Näin sinun on yhä helpompi keskittää mieli sisäänpäin.

3. Kirjoita päiväkirjaa ennen meditoimista
Jos huomaat, että meditaatio tuo pintaan huolia ja murheen aiheita, on parasta että kirjoitat ne ensin päiväkirjaan ennen meditaation aloittamista. Voit kirjoittaa vapaasti muutaman sivun, antaa kynän liukua paperilla ja ajatusten valua ulos. Ei ole tarpeen sensuroida tai suodattaa ajatuksia tässä vaiheessa. Näin saat toistuvat ajatukset ja huolenaiheet paperille, ja niistä poistuu suurin emotionaalinen vire, mikä auttaa sinua keskittymään paremmin meditaation aikana.

4. Kysy miten voit
Kun suljet silmät, kysy itseältäsi (keholtasi, sielultasi, mieleltäsi) mikä olisi sinulle juuri nyt hyväksi, ja minkälaisen kokemuksen haluaisit saada. Juttele itsellesi kuten juttelisit lapselle, hellästi ja huomioivasti. Tämä auttaa alitajuntasi ja tietoisten aikeidesi yhteistyötä.

5. Oleta, että teet kaiken juuri oikein
Jos mietit, että teetköhän nyt oikein, tai että näinköhän ihmisen kuuluu meditoida, oleta, että vastaus on KYLLÄ. Muistuta itseäsi siitä, miten MAHTAVA olet, ja jatka meditoimista. Tämä pysäyttää epävarmuuden, ja tuo sinut takaisin tähän hetkeen. Ja se on totta – jos teet parhaasi pystyäksesi keskittymään, teet sen juurikin oikein ja olet mahtava!

6. Kokeile eri suuntauksia
Kokeile eri tapoja meditoida. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa meditoida, on olemassa vain eri tekniikoita, ja jotkut sopivat sinulle paremmin kuin toiset. Kun etsit itsellesi sopivaa tyyliä meditoida, mieti mieten opit helpoiten. Jos katsot oppiaksesi, kokeile visualisointia. Jos opit parhaiten kuuntelemalla, kokeile manta meditaatiota. Jos olet kinesteettinen, kokeile kiinnittää huomio kehoon. Valitse itsellesi helpoin tapa päästä yhteyksiin oman sisimpäsi kanssa.

7. Kiitä itseäsi
Meditaation lopuksi laita kädet sydämen kohdalle, ja hengitä syvään muutaman kerran. Hengitä sisään kiitollisuutta siitä, että kehosi, mielesi, sielusi ja sydämesi pitävät sinusta huolen.

8. Kirjoita ylös oivalluksia
Kirjoita meditaatiossa kokemasi asiat heti meditaation jälkeen ylös. Vaikka se ei tuntuisi loogiselta juuri sillä hetkellä, kirjoita ylös mitä tunnet ja mitä mielikuvia sinulle tuli. Meditaatio auttaa meitä pääsemään yhteyteen alitajuntamme ja korkeamman minämme kanssa, ja meditaation aikana voimme saada tärkeitä viestejä sisimmästämme. Voit katsella kirjoituksiasi jälkeenpäin, niin voit huomata mitä viisauksia olet saanut kuulla / tuntea.

9. Meditoi muiden kanssa
Ryhmässä meditoimisen voima on suuri! Monille ryhmässä meditoiminen on helpompaa, ja meditoidessa moni pääsee syvemmälle muiden meditoijien seurassa. Kurkkaa siis onko lähiympäristössäsi meditointiryhmiä joihin voisit liittyä, tai perusta itse oma ryhmäsi ystävien tai naapureiden kanssa!

10. Kokeile meditaatiota opettajan kanssa
Etsi itsellesi opettaja johon luotat ja jolta haluat oppia. Vaikka meditaatio on sisäinen seikkailu, se ei tarkoita sitä, että koko matka pitäisi tehdä täysin yksin. Hyvä opettaja voi viedä sinut syvemmälle ja pääset matkallasi pidemmälle.

Meditaatio on matka syvälle sisimpääsi. Se voi olla pelottavaa, hauskaa, jännittävää ja rauhottavaa yhtä aikaa! Kokeile edes yhtä näistä vinkeistä, tai kokeile kaikkia, areena on sinun!

 

Lähde: Huffington Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *