7 helppoa tapaa meditoida päivittäin

Posted on Posted in Meditaatio, Mindfulness

7 helppoa tapaa meditoida

Sanotaan, että päivittäinen meditaatiohetki lievittää stressiä, mutta mitä tehdä kun aikataulu näyttää niin kiireiseltä ettei edes kymmenen minuuttia tunnu mahdolliselta? Onneksi teemme jo päivittäin monia asioita, jotka voivat toimia meditaation ja mindfulness harjoituksen kaverina ilman, että tarvitsee raivata kalenterista ylimääräistä tilaa.

Mindfulness valmentaja Max Coron huomauttaa, ettei meidän tarvitse meditoida tuntikausia saadaksemme aikaa tuloksia. Jopa kymmenen minuuttia kahdesti päivässä auttaa!

Meditaation ei siis tarvitse olla koko illan ohjelma, vaan se voi yksinkertaisesti olla hengityksen seuraamista tai huomion kiinnittämistä sisäänpäin. Kokeile vaikka näitä helppoja meditaationiksejä saadaksesi uusia ulottuvuuksia päivääsi.

 

1. Herää 5 minuuttia aikasemmin

Aloita päiväsi heräämällä viisi minuuttia aikaisemmin. Voit käyttää tämän ylimääräisen ajan sängyssä tai tuolilla istuen, ja pyri päästämään irti huolista ja tehtävälistoista. Anna mieleesi tulla yksi sana mikä on päiväsi tavoite, ja toista se hitaasti mielessäsi 20 kertaa. Päästä tietoisesti irti kaikista muista ajatuksista, ja keskity päivän sanaan.

 

2. Harjoittele työmatkan aikana

Käytä työmatka mindfulness harjoitukseen, olit sitten junassa, bussissa tai autossa. Anna mieleesi nousta yksi väri, ja anna tämän värin täyttää koko kehosi. Täytä keho päästä varpaisiin, ja tunnustele miltä se tuntuu. Värin käyttäminen on hyvä tapa kiinnittää huomio yhteen asiaan, ja assosioida tietyt tunnetilat väreihin.

 

3. Muista lounastauko

Vaikka sinulla olisi vain 30 minuutin lounastauko, käytä niistä viisi minuuttia hengittämiseen. Mene ulos, tulle raikas ilma keuhkoissasi ja hengitä syvään. Jos et pääse lähtemään ulos, mene vessaan. Paikalla ei ole niin väliä.

 

4. Harjoittele hengitystä jonossa

Jos joudut päivän aikana jonottamaan, ota se aika meditaationa! Hengitä syvään ja huomioi kaikki äänet mitä kuulet ympärilläsi. Voit sulkea silmäsi, tai jos haluat pitää silmät auki, ota seinästä tai lattiasta yksi piste mihin voit keskittää katseesi.

 

5. Keskity tiskatessa

Samu meditaatio on arkisten askareiden tekemistä hiljaisuudessa, ja niihin keskittymistä. Tätä konseptia voit harjoitella vaikka astioita tiskatessa. Näin harjoittelemme yhden asian tekemistä kerrallaan, mikä helpottaa kiireen ja stressin tunnetta.

 

6. Rentoudu hampaita harjatessa

Päivän päätteeksi on hyvä käyttää muutama hetki miettien miten päivä on mennyt. Voit keskittyä menneeseen päivään harjatessa hampaitasi iltaisin, ja sen jälkeen päästää yksitellen irti päivän tapahtumista. Tämä on hyvä tapa hiljentää mieli ennen nukkumaanmenoa.

 

7. Kiinnitä huomiota kehoosi ennen nukahtamista

Ennen nukahtamista, kiinnitä huomiosi hengitykseen ja siihen, miltä kehosi tuntuu maatessasi sängyssä. Voit aloittaa varpaista, ja rentouta varpaat. Siirry sen jälkeen nilkkoihin, ja rentouta nilkat. Käy koko keho läpi, varpaista aina päähän asti.

Kuten huomaat, meditaatio ja mindfulness ei aina tarvitse hiljaisuudessa istumista. Joskus vain hengitykseen keskittyminen voi antaa meditaation monet hyödyt.

Lähde: Bustle.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *