Kolme helppoa Mindfulness harjoitusta

Posted on Posted in Mindfulness

Kun stressi yllättää, sitä voi helposti ajatella viinilasin olevan se helpoin ratkaisu mielen rauhoittamiseksi. Parempi ja terveellisempi vaihtoehto kuitenkin on kokeilla Mindfulness harjoitusta, minkä on tieteellisesti todistettu auttavan stressitasojen laskussa ja mielen rauhoittamisessa.

Huffington Post kirjoittaa artikkelissaan miten meditaation ja mindfulness harjoitusten aloitukseen ei tarvita puolen tunnin hiljaisuutta, kuten usein ajatellaan. Viisi minuuttia riittää.

Aloita harjoitus yksinkertaisesti istumalla rauhassa, ja antamalla ajatusten kulkea sisään ja ulos.  Tämä harjoitus on ennenkaikkea hetkessä olemista. Jos mieli alkaa täyttyä tekemättömistä asioista, voit keskittyä laskemaan sisään- ja uloshengityksiä. Kun tarkkailemme ja laskemme hengityskiertoja, mieli saa jotakin mihin keskittyä. Voit laskea hengityskiertoja, tai laskea sisäänhengityksellä neljään, ja uloshengityksellä neljään. Jos ajatukset keskeyttävät laskusi, palaa takaisin alkuun.

Tärkeää on olla itselleen armollinen, eikä soimata itseään siitä, jos meditaatio ja mielen rauhoittaminen ei heti onnistu.

Hyvinvointivalmentaja Emma Seibod, BarreBody studion perustaja, jakaa kolme helppoa viiden minuutin Mindfulness harjoitusta:

 

1. Mindfull kävelymeditaatio

Kun kävelet ulkona, joko metsässä tai kaupungissa, huomioi kaikki mitä näet ympärilläsi. Kiinnitä huomiosi asioihin, mitä et ehkä muutoin kiireessä huomaisi. Tämä on hyvä tapa saada lisää mindfulness harjoitusta päivääsi, ja voit keskittyä siihen miten olet, sen sijaan että aina keskittyisit siihen mitä teet.

 

2. Rentoutuminen jooga-asennossa

Voit valita yhden rauhallisen jooga asennon, esimerkiksi perhonen Yin joogasta on tähän tarkoitukseen sopiva asento. Makaa selinmakuulla, ja tuo jalanpohjat yhteen ja anna polvien avautua sivuille. Hengitä syvään ja rentouta koko keho. Tuo toinen käsi vatsan päälle, ja toinen sydämen päälle, ja tunne miten keho liikkuu hengityksen tahdissa.

 

3. Rentoutuminen makuuasennossa, kämmenet ylöspäin

Joogasta tutussa savasana asennossa makaat selinmakuulla, jalat lantion leveydellä tai leveämmällä. Sulje silmät, ja lähde rentouttamaan yksi kehonosa kerrallaan, aloittaen varpaista ja päätyen päälakeen.

 

Lähde: Huffington Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *